הרשמו לבלוג וקבלו התראה למייל בכל פעם שמתפרסם פוסט חדש !

איך רזיתי 25 ק"ג ולא עליתי חזרה (בינתיים) – חלק ב'

שמן אוכל המבורגר
לפני שיטת עוזי… 😉

הי,

היום אני אתן קצת יותר פירוט לגבי איך לבצע את אחת מהשיטות שהזכרתי בפוסט הקודם בנושא.

מקווה שלא תתאכזבו מהשיטה אם תגלו שהיא מבוססת (במידה מסוימת) על שיטה ששמעתם עליה בעבר. מה שחשוב לדעתי זה התוצאות, לא השמות.


דיאטת עוזי

אז הדיאטה הראשונה שהזכרתי בפוסט הקודם הייתה מה שקראתי לו "שיטת עוזי".

השיטה הזאת היא כנראה וריאציה שלי (ואולי גם של עוזי) לדיאטת אטקינס.

חשוב לי לציין שמעולם לא התעמקתי בדיאטת אטקינס וגם לא קראתי את הספר (אם בכלל יש ספר), כך שיש מצב שתכתבו לי בתגובות ש"דיאטת עוזי היא לגמרי דיאטת אטקינס" ו/או ש"זה בכלל לא דיאטת אטקינס".

בכל מקרה, העיקרון הבא (מתוך הערך "דיאטת אטקינס" בויקיפדיה), נראה לי מאד הגיוני, והוא עקרון המפתח של "דיאטת עוזי":

"הנחת היסוד שהנחתה את ד"ר אטקינס היא הטענה שלאורך רוב התפתחות האדם, עד המהפכה הנאוליתית לפני כ-10,000 שנה – האדם ניזון מכמות קטנה יחסית של פחמימות, ואלו הפכו למרכיב העיקרי בתפריט רק לאחר הופעת החקלאות. לפיכך, גוף האדם לא הסתגל אבולוציונית לצריכת פחמימות בכמות שבה הן נצרכות כיום".

(במילים אחרות גוף האדם לא תוכנן במחשבה שנאכל פחמימות ולכן הטענה "זה מסוכן לא לאכול פחמימות" או "חובה לאכול לפחות פחמימה אחת ביום" כמו ששמעתי בזמנו מחצי מהאנשים שסיפרתי להם על הדיאטה, קצת לא מסתדרת לי עם ההיגיון).

עוד עקרון שהסתמכתי עליו נובע מהספר "להרגיש טוב"  שקראתי בצעירותי ומפרט את שיטתו של פרופסור אלכסנדר מיקולין.

הנה מה שכתוב על הכריכה האחורית של הספר:

"פרופ' אלכסנדר מיקולין, הבכיר שבין בוני מנועי-הסילון בבריה"מ, לקה בהתקף-לב קשה בהיותו בן 50 ומאז, במשך 40 שנה פיתח שיטה מקורית לעצירת ההזדקנות והבלות של הגוף. היום, בגיל 90, הוא נראה ומרגיש טוב יותר מאשר לפני 30 שנה. כל זאת הודות לשיטתו האישית והפשוטה, אותה ניסה קודם על גופו הוא. השיטה בנויה על הבנת מבנה הגוף ודרך פעולתו וכן על סדרת תרגילים, הרגלי תזונה, סדר יום ודגשים מיוחדים המאפשרים לאדם המודרני להגיע לאריכות ימים פעלתנית תוך שהוא נראה טוב, מוחו צלול, גופו איננו מתעייף בקלות וכל כולו אומר חיוניות."

ספר מרתק. הוא בחן את הגוף מנקודת מבט הנדסית ופיתח כמה טכניקות  מאד מעניינות.

בכל מקרה אחד העקרונות שמיקולין מדבר עליהם בספר הוא לא לאכול חלבונים ופחממות באותה הארוחה.

הוא הגיע לעקרון הזה לאחר שמצא איזור ברוסיה שבו חיים זקנים בני 100 פלוס שעדין פעילים בחברה (חלקם רכבו על סוסים וכדומה…), ומה שאפיין אותם היה שהם נהגו  שלא לאכול חלבונים ופחממות יחד אלא לאכול אותם בהפרש גדול של שעות (במילים אחרות, על מקדונלדס לא שמעו שם – אלא אם כן את הבורגר הם אוכלים בצהריים ואת הלחמניה והצ'יפס בארוחת הערב…).

מיקולין סיפר שאחרי שהתחיל לאכול בצורה הזאת הוא הרגיש הרבה יותר טוב והרבה יותר אנרגטי.

חשוב לציין שמיקולין נתן הסבר מכני למה לדעתו זה עובד (כלומר למה הערבוב של פחממות וחלבונים במערכת העיכול הוא בעייתי). כמו כן הוא ציין שזה ממש חשוב שאם הולכים על  השיטה הזאת, אז אסור אחר כך לחזור ולערבב חלבונים ופחממות במכה אחת (צריך לחזור לזה בהדרגה) אחרת זה עלול להזיק לגוף (אני לא אכנס להסבר למה כי זה לא קשור לנושא הפוסט, אבל הוא נתן הסבר שנשמע לי הגיוני).

התוצאה של כל העקרונות הנ"ל הייתה שהחלטתי פשוט להימנע מ"פחממות" (ראו למטה פירוט מה זה כולל).

ועכשיו לענייננו:
פירוט שיטת "עוזי"

טוב, אז תכלס איך ביצעתי את הדיאטה?

1. נמנעתי לחלוטין מעמילנים (לחם, מאפים, פסטות, תפוחי אדמה, אורז, תירס וכו').

2. אכלתי הרבה ירקות (סלטים).

3. אכלתי כמות יפה (לא מופרזת) של חלבונים (עוף, ביצים, טונה וכדומה).

4. פעם בשבוע (ביום קבוע, בערב) אכלתי פיצה ללא הגבלה (בסביבות חצי מגש משפחתי :-] ). למה? כי זה נתן לי להרגיש לגמרי שלם עם עצמי לגבי כל המגבלות, ופיצה (מהמילה פיצוי) על כל הסבל התיאורטי שסבלתי בוויתור על פחממות (תיאורטי, כי האמת היא שעבורי זה היה מאד פשוט ולא ממש סבל).

5. בזכות ההערה של עוזי התחלתי לאכול יותר בחופשיות גבינות שמנות (כלומר, זה לא שבכוונה אכלתי יום יום מוצרים עתירי שומן, אלא שכאשר הזדמן לי, פשוט לא חששתי לאכול אותן).

6. אני אישית לא זוכר את זה אבל אשתי טוענת שזללתי די הרבה פיצוחים: בוטנים, קשיו, שקדים ולפעמים מקדמייה (מקדמייה רק 50 גרם בכל פעם כי זה ממש יקר…).

7. ועוד משהו שסיון (אשתי היקרה) מתעקשת להזכיר לי: אני אכלתי גלידות וממתקים די בחופשיות (או במילים שלה "אתה טרפת הררים של ממתקים, גלידות ופיצוחים כל יום ללא שום הגבלות"). נשמע לי קצת מופרך אבל אני זוכר במעומעם שבאותה תקופה (סביבות 2006) הייתי מידי פעם מעיין "מתרברב" על כך שלמרות שאכלתי גלידות בחופשיות המשכתי לרזות.

(הערה: מנקודת מבט של היום, הייתי ממליץ בחום לוותר על סעיף 7).

התוצאות היו יפות גם בהרזיה וגם בהרגשה (יותר אנרגיות).

זהו. עכשיו אני במתח: מה אתם אומרים? זאת שיטת אטקינס או שאפשר לקרוא לזה שיטת עוזי?

Comments

comments

דילוג לתוכן